Zacznij zdrowo Nowy Rok!

Zacznij zdrowo Nowy Rok!

Mówi się, że Nowy Rok to idealny czas na zmiany. Spróbujmy wykorzystać  tą okazję i stworzyć listę postanowień noworocznych związanych ze zdrowym odżywianiem. Nie chodzi tutaj zupełnie o przechodzenie na katorżnicze diety, które wymagają mnóstwa wyrzeczeń, diametralnych zmian żywieniowych, do których tak naprawdę nie jesteśmy przyzwyczajeni, co skutkuje tym, że realizacja postanowień noworocznych zakończy się fiaskiem jeszcze przed nastaniem wiosny. Wierzymy, że tylko rozsądne podejście oraz pełna znajomość naszych upodobań i słabości kulinarnych, oraz tego jak z nimi walczyć, pozwoli nam raz na zawsze pokonać nasze niezdrowe nawyki żywieniowe.

1.    Pij jak najwięcej wody!

Nasze ciało w 60-70% składa się z wody, dlatego jest ona niezbędnym elementem naszej diety. Podaje się, że odpowiednia dawka to około 1,5-2,0l płynów dziennie. Dlatego postarajmy się, by nie tylko gdy spożywamy posiłki, ale również między posiłkami mieć zawsze szklankę pod ręką. Pamiętajmy, że nie musimy pić wyłącznie wody. Zastanówmy się jakie są nasze ulubione napoje? Herbata, świeżo wyciskane soki, a może owocowe lemioniady i smoothie? Świetnie! Wszystko to pomoże nam w nawodnieniu naszego organizmu.

2.    Uwielbiasz słodycze?

Nie musisz zupełnie rezygnować ze słodyczy. Ważne jest, aby jeść je w rozsądnych ilościach oraz w odpowiednich porach w ciągu dnia. Zjedzenie kilku kostek czekolady raz na jakiś czas nie będzie dla Ciebie zgubne, ale spałaszowanie całej tabliczki Milki w jeden wieczór już tak. Ponadto, pamiętaj, że od rana do południa Twój metabolizm działa szybciej, dlatego łatwiej w tym czasie spalisz kalorie. Warto znaleźć pewne zamienniki słodyczy, które zawierają witaminy, fruktozę, błonnik i cukier owocowy. Świeże lub suszone owoce sprawdzą się  w tej roli wyśmienicie. Na rynku dostępne są suszone morele, daktyle, banany, czy śliwki, które zaspokoją Twoją potrzebę na „coś słodkiego”. Desery złożone w głównej mierze z owoców to również doskonała propozycja dla wielbicieli słodkości. Wszelkiego rodzaju musy, powidła  i sałatki będą mile widziane w codziennym jadłospisie.

3.    Nie przepadasz za jedzeniem warzyw?

To naturalne, że istnieją warzywa, które po prostu Ci nie smakują. Nie każdy musi być zagorzałym fanem brukselki i kalafiora. Warto zastanowić się jednak nad warzywami, których jedzenie sprawi Ci kulinarną przyjemność, i zacząć tworzyć kulinarne wariacje z nimi w roli głównej. Sięgnijmy po książkę kucharską, zaznaczmy sobie te dania warzywne, które są zdrowe i wydają nam się apetyczne, a następnie spróbujmy wypełnić nimi nasze domowe menu. Dania złożone z warzyw gotowanych na parze, będą tymi najzdrowszymi. Dlaczego? Ponieważ podczas gotowania na parze lub gotowania w szybkowarze, ucieka o wiele mniej witamin oraz substancji odżywczych, niż podczas smażenia.  Dodatkowo, surowe warzywa to idealny produkt między posiłkami. Zabierz ze sobą do pracy pokrojoną marchewkę, która pomoże Ci w chwili, gdy będziesz miała ochotę na jakąś przekąskę.

Szybkowar z rączką

Na zdjęciu: szybkowar z rączką

4.    Nie wyobrażasz sobie śniadania bez pieczywa?

Kto z nas nie lubi zjeść świeżego, jeszcze ciepłego pieczywa prosto z piekarni? Oczywiście jest to przyjemność, której nie musimy sobie zupełnie odmawiać. Jednak potraktujmy ją jako coś specjalnego, od święta, na przykład  w niedzielne poranki. Postarajmy się jeść więcej czerstwego pieczywa, ponieważ skrobia zawarta w naszych ulubionych bułeczkach i bagietkach podczas przechowywania zmienia strukturę, przez co o wiele trudniej jest ją przyswoić. Jeśli nie przepadasz za czerstwym pieczywem, możesz pokusić się o zrobienie sobie tostów oraz grzanek na śniadanie i kolację. Gdy jesteś w piekarni, unikaj kupowania jasnego pieczywa, wybieraj ciemne, ponieważ jest ono mniej modyfikowane, jest bogatsze w błonnik, minerały i witaminy oraz zawiera mniej glutenu.

Nóż do chleba 8 STYLE

Na zdjęciu: nóż do chleba 8" STYLE

5.    Zamień smażenie na gotowanie na parze

Smażenie na głęboki oleju oraz panierowanie mięs nie wpływa korzystnie na nasze zdrowie. Potrawy są ciężkostrawne i niezwykle kaloryczne. Przestawmy się na kuchnię opartą na duszonych warzywach i mięsach przyrządzanych w szybkowarach. Specyfika gotowania na parze w zamkniętym naczyniu, gdzie panuje wysoka temperatura oraz podwyższone ciśnienie wpływa na jakość gotowanych produktów. Cenne składniki odżywcze i minerały nie są tracone podczas gotowania. Pamiętajmy również o jedzeniu ryb, które są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, zapobiegające chorobom układu krążenia oraz obniżające ciśnienie krwi i poziom złego cholesterolu LDL.


powrót