Od ponad 260 lat Gerlach towarzyszy Polakom w kuchni i jadalni.
Budowana przez ponad dwa wieki tradycja łączy ponadczasowoą elegancję z najwyższą jakością wytwarzanych produktów, które zostały docenione licznymi nagrodami i wyróżnieniami.
1760
Filip Szaniawski rozpoczyna budowę wielkiego pieca do surówki w Kużnicach Drzewickich, by przywrócić Drzewicy jej świetność sprzed licznych wojen i klęsk żywiołowych. Moment ten stanowi punkt wyjścia do rozwoju drzewickiej fabryki.
1824
Działania wojenne powodują zawirowania w dziejach fabryki, jednak w 1824 r. Samuel Gerlach, wykształcony za granicą rzemieślnik, rozpoczyna produkcję noży oraz wyrobów chirurgicznych.
1829
Car Mikołaj I doceniając jakość produktów Samuela Gerlacha, zezwala na sygnowanie marki koroną, która pozostała w logo firmy Gerlach S.A. do dziś.
1846
Po śmierci Samuela Gerlacha oraz jego żony, kierownictwo nad fabryką przejmuje jej dotychczasowy pracownik, majster nożowniczy – August Kobylański. Poślubia on najstarszą córkę Samuela Gerlacha – Emilię i wspólnie kupują drzewicką fabrykę.
1875
Wnuk Samuela Gerlacha – Samuel Kobylański wznawia działalność fabryki dziadka pod nazwą „S. Kobylański dawniej S. Gerlach” w Warszawie.
1886
Z uwagi na dobrą passę fabryki i rosnące zapotrzebowanie na jej wyroby, Samuel Kobylański, wspólnie z bratem Bronisławem, kupuje wystawione na sprzedaż tereny Kuźni Drzewickich.
1893
Powstaje spółka komandytowa pod nazwą „Bracia Kobylańscy Fabryka Wyrobów Stalowych dawniej Gerlach”, a bracia Kobylańscy modernizują drzewickie zakłady, udoskonalając technologie produkcyjne oraz wzbogacając asortyment.
1914
Wraz z wybuchem I Wojny Światowej sytuacja fabryki staje się trudna, a działania wojenne częściowo niszczą zakład. Dopiero po zakończeniu wojny bracia Kobylańscy wznawiają produkcję w Kuźniach Drzewickich.
1928
Samuel i Bronisław przekształcają przedsiębiorstwo w spółkę akcyjną „Kobylańscy Spółka Akcyjna dla Przemysłu i Handlu Wyrobami Stalowymi”, a kierownictwo w zakładzie obejmuje syn Samuela – Kazimierz Kobylański. Fabryka przechodzi szereg reform oraz uruchomione zostają nowe wydziały.
1939
Na drodze dynamicznego rozwoju przedsiębiorstwa staje II Wojna Światowa, a wielu pracowników wstępuje w szeregi wojska. Jednak mimo to, jesienią 1939 r. Kazimierz Kobylański podejmuje zmniejszoną produkcję.
1943
Decyzją władz hitlerowskich zakład zostaje zlikwidowany. Maszyny oraz pracownicy zostają wywiezieni do Guben w Niemczech.
1951
Po zakończeniu wojny udaje się odzyskać około 2/3 maszyn zagarniętych przez Niemców i w tym czasie zakład funkcjonuje pod zarządem państwowym. W 1951 r. zmienia nazwę na „Fabryka Wyrobów Nożowniczych Gerlach”.
1960
Rosnące zapotrzebowanie na produkty Gerlach powoduje rozbudowę fabryki, utworzenie Wydziału Półfabrykatów, Wydziału Nakryć Stołowych, budowę magazynu oraz rozpoczęcie produkcji noży do maszyn żniwnych.
1974
Odbywają się uroczystości obchodów 150-lecia firmy, a podsumowania dotychczasowej działalności wykazują dynamiczny i imponujący rozwój w porównaniu do lat wcześniejszych. Rozpoczyna się produkcja innowacyjnych wyrobów kuchennych, takich jak: nożyce do drobiu, noże do ziemniaków, czy zastawy stołowe. W latach 70 i 80 marka Gerlach stała się w Polsce synonimem akcesoriów stołowych.
1992
Następuje przekształcenie przedsiębiorstwa w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, a w 1995 r. w spółkę akcyjną
2004
Od momentu ostatniej transformacji firmy i przejęcia jej przez prywatnego właściciela, datuje się coraz silniejszy rozwój firmy i marsz po kolejnych szczeblach drabiny prowadzącej na szczyty rankingów najlepszych polskich marek.
2013
Gerlach rozwija asortyment produktowy wprowadzając na rynek naczynia kuchenne takie jak garnki i patelnie, które szybko zdobywają uznanie klientów. Poszerzenie oferty Gerlach o nowe kategorie produktowe przyczynia się do szybkiego i znaczącego wzrostu obrotów firmy.
2016
Pojawia się pierwsza ogólnopolska kampania w prasie oraz outdoor „Wspólne chwile smakują lepiej”. Kampania skierowana do młodych par oraz rodzin, które przy wspólnym gotowaniu używają produktów Gerlach.
2017
Pierwsza kampania online marki „Zrób sobie święto”, która promuje używanie produktów Gerlach na co dzień, nie tylko od święta.
2018
Pierwsza kampania telewizyjna marki Gerlach promująca szeroki asortyment – garnki, noże, patelnie.
2019
Po latach Gerlach ponownie wprowadza do swojego asortymentu narzędzia ogrodowe. Ponad 150-letnie doświadczenie w tej kategorii sprawia, że zaczyna się ona dynamicznie rozwijać. W tym roku została również wprowadzona strategia firmy na lata 2020-2025.
2020
W tym roku marka obchodzi swoją okrągłą rocznicę, z okazji 260-lecia ukazuje się unikatowa, jubileuszowa książka o Gerlachu „Historia w stali wykuta”, opisująca losy firmy od jej początków, aż do czasów współczesnych.
2021
Bezustanny rozwój marki pozwolił na otwarcie większego, nowoczesnego magazynu w Drzewicy. To ważna inwestycja i duży krok w rozwoju przedsiębiorstwa. Marka wprowadziła także nowy standard ekspozycji sprzedaży, zbudowany wokół koncepcji sklepów patronackich, w których klient może zobaczyć szerokie portfolio produktów.
2022
Zmieniamy się dla planety! Chcemy mieć realny wpływ na polepszenie jakości środowiska, dlatego dzięki inwestycji w system fotowoltaiki ponad 90% energii używanej w siedzibie w Drzewicy pochodzi z odnawialnych źródeł.
2023
W tym roku oddział w Katowicach został znacznie rozbudowany i powiększony o nowoczesną przestrzeń biurową, która podniosła komfort pracy zespołu oraz wpłynęła również na pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Ponadto został uruchomiony nowy serwis internetowy, pozwalający na poprawę doświadczeń zakupowych klientów. Nowa platforma rozpoczęła działanie zarówno w Polsce, jak i za granicą.
2024
Marka działa prężnie od samego początku roku. W styczniu zespół Gerlach pojawił się na Międzynarodowych Targach Ambiente, po raz pierwszy w roli wystawcy. To pozwoliło na rozpoczęcie wielu rozmów biznesowych z kontrahentami z całego świata.
Gerlach S.A. dziś
Współcześnie Gerlach to dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwo, sukcesywnie wdrażające nowoczesne rozwiązania i czerpiące z wielowiekowej, bogatej tradycji. Na przestrzeni ostatnich lat oferta marki Gerlach została znacznie poszerzona, a niezmiennie wysokiej jakości produkty zdobywają uznanie konsumentów. Dzięki temu Gerlach jest najbardziej znaną marką na rynku sztućców i noży kuchennych w Polsce, co w ostatnich latach potwierdzają wyróżnienia prestiżowego konkursu Superbrands oraz inne nagrody i tytuły.