Historia marki Gerlach

 

Od ponad 250 lat Gerlach towarzyszy Polakom w kuchni i jadalni.

Budowana przez ponad dwa wieki tradycja łączy ponadczasowoą elegancję z najwyższą jakością wytwarzanych produktów, które zostały docenione licznymi nagrodami i wyróżnieniami.

1760

Filip Szaniawski rozpoczyna budowę wielkiego pieca do surówki w Kużnicach Drzewickich, by przywrócić Drzewicy jej świetność sprzed licznych wojen i klęsk żywiołowych. Moment ten stanowi punkt wyjścia do rozwoju drzewickiej fabryki.

1824

Działania wojenne powodują zawirowania w dziejach fabryki, jednak w 1824 r. Samuel Gerlach, wykształcony za granicą rzemieślnik, rozpoczyna produkcję noży oraz wyrobów chirurgicznych.

1829

Car Mikołaj I doceniając jakość produktów Samuela Gerlacha, zezwala na sygnowanie marki koroną, która pozostała w logo firmy Gerlach S.A. do dziś.

1846

Po śmierci Samuela Gerlacha oraz jego żony, kierownictwo nad fabryką przejmuje jej dotychczasowy pracownik, majster nożowniczy – August Kobylański. Poślubia on najstarszą córkę Samuela Gerlacha – Emilię i wspólnie kupują drzewicką fabrykę.

1875

Wnuk Samuela Gerlacha – Samuel Kobylański wznawia działalność fabryki dziadka pod nazwą „S. Kobylański dawniej S. Gerlach” w Warszawie.

1886

Z uwagi na dobrą passę fabryki i rosnące zapotrzebowanie na jej wyroby, Samuel Kobylański, wspólnie z bratem Bronisławem, kupuje wystawione na sprzedaż tereny Kuźni Drzewickich.

1893

Powstaje spółka komandytowa pod nazwą „Bracia Kobylańscy Fabryka Wyrobów Stalowych dawniej Gerlach”, a bracia Kobylańscy modernizują drzewickie zakłady, udoskonalając technologie produkcyjne oraz wzbogacając asortyment.

1914

Wraz z wybuchem I Wojny Światowej sytuacja fabryki staje się trudna, a działania wojenne częściowo niszczą zakład. Dopiero po zakończeniu wojny bracia Kobylańscy wznawiają produkcję w Kuźniach Drzewickich.

1928

Samuel i Bronisław przekształcają przedsiębiorstwo w spółkę akcyjną „Kobylańscy Spółka Akcyjna dla Przemysłu i Handlu Wyrobami Stalowymi”, a kierownictwo w zakładzie obejmuje syn Samuela – Kazimierz Kobylański. Fabryka przechodzi szereg reform oraz uruchomione zostają nowe wydziały.

1939

Na drodze dynamicznego rozwoju przedsiębiorstwa staje II Wojna Światowa, a wielu pracowników wstępuje w szeregi wojska. Jednak mimo to, jesienią 1939 r. Kazimierz Kobylański podejmuje zmniejszoną produkcję.

1943

Decyzją władz hitlerowskich zakład zostaje zlikwidowany. Maszyny oraz pracownicy zostają wywiezieni do Guben w Niemczech.

1951

Po zakończeniu wojny udaje się odzyskać około 2/3 maszyn zagarniętych przez Niemców i w tym czasie zakład funkcjonuje pod zarządem państwowym. W 1951 r. zmienia nazwę na „Fabryka Wyrobów Nożowniczych Gerlach”.

1960

Rosnące zapotrzebowanie na produkty Gerlach powoduje rozbudowę fabryki, utworzenie Wydziału Półfabrykatów, Wydziału Nakryć Stołowych, budowę magazynu oraz rozpoczęcie produkcji noży do maszyn żniwnych.

1974

Odbywają się uroczystości obchodów 150-lecia firmy, a podsumowania dotychczasowej działalności wykazują dynamiczny i imponujący rozwój w porównaniu do lat wcześniejszych. Rozpoczyna się produkcja innowacyjnych wyrobów kuchennych, takich jak: nożyce do drobiu, noże do ziemniaków, czy zastawy stołowe. W latach 70 i 80 marka Gerlach stała się w Polsce synonimem akcesoriów stołowych.

1992

Następuje przekształcenie przedsiębiorstwa w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, a w 1995 r. w spółkę akcyjną

2004

Od momentu ostatniej transformacji firmy i przejęcia jej przez prywatnego właściciela, datuje się coraz silniejszy rozwój firmy i marsz po kolejnych szczeblach drabiny prowadzącej na szczyty rankingów najlepszych polskich marek.

2013

Gerlach rozwija asortyment produktowy wprowadzając na rynek naczynia kuchenne takie jak garnki i patelnie, które szybko zdobywają uznanie klientów. Poszerzenie oferty Gerlach o nowe naczynia kuchenne przyczynia się do szybkiego i znaczącego wzrostu obrotów firmy.

Gerlach S.A. dziś

Współcześnie Gerlach to dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwo, sukcesywnie wdrażające nowoczesne rozwiązania i czerpiące z wielowiekowej, bogatej tradycji. Na przestrzeni ostatnich lat oferta marki Gerlach została znacznie poszerzona, a niezmiennie wysokiej jakości produkty zdobywają uznanie konsumentów. Dzięki temu Gerlach jest najbardziej znaną marką na rynku sztućców i noży kuchennych w Polsce, co w ostatnich latach potwierdzają wyróżnienia prestiżowego konkursu Superbrands oraz inne nagrody i tytuły.