0

Co jeść, aby zwiększyć swoją odporność?

Wraz z zakończeniem się lata, ciepłych i słonecznych dni, nastaje pora, gdy ze szczególną uwagą musimy zadbać o nasze zdrowie i odporność. Niska temperatura, wiatr, przebywanie w biurze z przeziębionymi kolegami z pracy na pewno będzie dużym sprawdzianem dla Twojej odporności. Aby zwiększyć ją, skupmy się na sposobie naszego odżywiania. Rodzaj produktów, ich odpowiednia ilość oraz częstotliwość spożywania mają znaczący wpływ na nasze samopoczucie jesienną porą.

Śniadanie – od niego wszystko się zaczyna!

To właśnie od tego, czy zjesz śniadanie z samego ranka zależeć będzie między innymi Twoja odporność. Trochę zaskakujące? Pamiętaj, że to właśnie sycący posiłek zapewni naszemu organizmowi odpowiednio dużą dawkę energii do walki z potencjalnymi drobnoustrojami chorobotwórczymi. Postaraj się, aby pierwszy posiłek w ciągu dnia był bogaty w białko, witaminy oraz mikroelementy. Najlepiej sięgaj po muesli, ciasteczka owsiane, kanapki z mąki gruboziarnistej, owoce i soki.

Ciasteczka owsiane

Przepis na ciasteczka owsiane

Warzywa – to kucz do Twojej odporności

Każdy z nasz wie, że jedzenie warzyw ma znaczący wpływ na nasze zdrowie. Dlatego również w tym artykule przypominamy o ich zbawiennym działaniu. Starajmy się codziennie włączać różne warzywa do naszej diety. Najlepiej spożywajmy je na surowo, w postaci surówek oraz sałatek. Na ciepło zaś, gotujmy je na parze. Dzięki temu, cenne witaminy i minerały pozostają w warzywach. Nie zapominaj, że przez smażenie oraz długie gotowanie warzyw, tracą one bardzo duże ilości składników odżywczych. Dodatkowo, aby zwiększyć naszą codzienną odporność wybierajmy warzywa bogate w witaminę C, która jak wiadomo pomaga skutecznie walczyć z przeziębieniem lub grypą. Warzywa bogate w witaminę C, bez których nie obędziemy się jesienią i zimą to z pewnością brokuły, natka pietruszki, papryka oraz szpinak. Ponadto, również witamina B6 wzmacnia naszą odporność. Znajdziemy ją w przykładowo w ziemniakach lub awokado. 

Gotowanie na parze

Przeczytaj o naczyniach do gotowania na parze

Tłuszcze dla zdrowia

Pamiętaj, iż nadmiar spożywanego tłuszczu również może osłabić naszą odporność. Dlatego unikaj jedzenia zbyt dużych ilości czerwonego mięsa, mięsa przetworzonego takiego jak szynki, kiełbasy i parówki. Zastąp je chudszym mięsem, na przykład indykiem oraz kwasami omega-3 zawartymi w rybach, orzechach i siemieniu lnianym lub tłuszczem pochodzenia roślinnego, na przykład olejem rzepakowym lub oliwą z oliwek. Dostarczają one bowiem budulca do produkcji hormonów przeciwzapalnych, usprawniających działanie układu odpornościowego.

łosoś z masłem czosnkowyPrzepis na soczystego łososia

Nagrody
i wyróżnienia

© Gerlach 2019

Ta strona korzysta z plików Cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności